Data publikacji: 2024-04-26

Jaki motocykl 125 kupić? Nowy vs używany [Ranking 2024]

Do miasta, na tor, a może na pierwszy motocykl? Wybór motocykla 125 to duże zagadnienie, w którym można popełnić sporo błędów. Rozkładamy temat motocykli 125 na czynniki pierwsze i doradzamy, jaki pojazd kupić.


Wybór motocykla 125 zacznij od określenia budżetu, jakim dysponujesz. Na budżet powinien składać się zakup kasku motocyklowego, odzieży ochronnej i, w przypadku motocykla używanego, także pierwszy serwis wraz z częściami motocyklowymi.

Ogromnym plusem jest to, że motocykle 125 są niedrogie – w zakupie, jak i w eksploatacji. W poradniku poniżej znajdziesz informacje na temat:

  • Pierwszy motocykl 125. Określ swoje potrzeby
  • Motocykl 125 vs skuter 125
  • Jaki motocykl 125? Nowy vs używany
  • Ranking nowych motocykli 125
  • Zakup używanego motocykla 125. Na co zwrócić uwagę?
  • Ranking używanych motocykli 125
  • Najlepsza 125 na rynku to...
  • Kask na motocykl 125 oraz inne elementy odzieży
  • Formalności, o których musisz pamiętać

Pierwszy motocykl 125. Określ swoje potrzeby

W pierwszej kolejności musisz określić swoje potrzeby i możliwości. Możesz to zrobić w tej chwili. Wyciągnij kartkę, długopis i odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Jaki jest Twój całkowity budżet na zakup motocykla 125? Wlicz w niego koszty rejestracji lub przerejestrowania, serwis w przypadku motocykla używanego oraz zakup odzieży motocyklowej (jeśli takiej nie masz).
  2. Do czego potrzebujesz motocykla 125? W teorii proste pytanie, ale odpowiedzi może być bardzo dużo.
    1. Kupujesz motocykl ze względów praktycznych, bo chcesz niedrogo dojeżdżać do pracy.
    2. To Twój pierwszy jednoślad, chcesz nauczyć się jeździć i przeskoczyć na coś większego
    3. Nie masz odpowiedniej kategorii prawa jazdy i chcesz skorzystać z faktu, że na motocyklach 125 mogą jeździć osoby posiadające prawo jazdy kategorii B (samochodowe).
  3. Czy masz doświadczenie / potrafisz jeździć?

Mała symulacja

Żebyś nie marnował/a czasu, zrobimy szybką symulację. Zaczniemy od punktu drugiego, który jest najważniejszy. Powód, dla którego kupujesz motocykl 125 jest ważniejszy od tego, jakim budżetem dysponujesz.

  • Jeśli kupujesz motocykl ze względów praktycznych to... kup skuter 125! Skutery są wygodniejsze, praktyczniejsze, jeszcze tańsze w eksploatacji i mają duży schowek pod siedzeniem. Do miasta to najlepsze rozwiązanie.
  • Jeśli chcesz nauczyć się jeździć, to... zacznij od wykupienia kilku godzin w dobrej szkole motocyklowej, a dopiero potem poszukaj odpowiedniego sprzętu.

logo

125 możesz jeździć na prawo jazdy kategorii B lub A1

Od 2014 roku na motocyklach spełniających wymogi kategorii prawa jazdy A1 mogą poruszać się, bez dodatkowych uprawnień, posiadacze samochodowego prawa jazdy kategorii B. Warunkiem jest posiadanie kategorii B od minimum 3. lat.

Motocykl 125 musi jednak spełniać określone wymagania:

  • silnik musi mieć pojemność nie większą niż 125 cm3,
  • moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW (15 KM),
  • stosunek mocy do masy nie może być lepszy niż 0,1 kW / kg.

logo

Motocykl 125 vs skuter 125

Ok, ustaliliśmy już, że musisz posiadać minimum prawo jazdy kategorii A1 lub prawo jazdy kategorii B oraz znaleźć pojazd o odpowiedniej homologacji. Na rynku jednośladów o pojemności do 125 cm3 znajdziesz motocykle 125 oraz skutery 125.

Przydałoby się w takim razie określić, jakie są różnice pomiędzy motocyklem a skuterem. Niby oczywiste, ale…

Największe plusy motocykla 125:

Największe plusy skutera 125:

To niepopularna opinia, ale skuter 125 będzie wygodniejszym rozwiązaniem niż motocykl.


Jaki motocykl 125? Nowy vs używany

Odpowiedź na pytanie z nagłówka jest w sumie prosta: jeśli stać Cię na nowy motocykl, kup nowy. Pojazd prosto z salonu ma gwarancję producenta, więc siłą rzeczy Twoja głowa będzie spokojniejsza. Dodatkowo nowsze modele wyposażone są w ABS i będą jeszcze bardziej dopracowane, niż motocykle sprzed kilku lat.

Co nie oznacza... że używany motocykl 125 to zły pomysł. Wręcz przeciwnie – w tej kategorii na rynku wtórym jest w czym wybierać, także wśród pojazdów pochodzących z polskiej dystrybucji.

Ranking nowych motocykli 125

Poniżej znajdziesz subiektywny ranking najciekawszych nowych motocykli 125 cm3 na rynku. Ceny nie zostały podane, ponieważ mogą się wahać w zależności od tego, kiedy czytasz ten poradnik.


#5 Bajaj Pulsar NS 125

Hinduska marka mocno zakorzeniona na polskim rynku. Pulsar to nieskomplikowany, lekki motocykl 125 w dobrej cenie. Jeśli nie oczekujesz fajerwerków i szukasz taniego sprzętu, NS 125 będzie dobrym rozwiązaniem.

  • Największy plus: Niska cena.
  • Największy minus: Słabej jakości sieć dealerska.

#4 Suzuki GSX-R 125 (lub model GSX-S 125)

Suzuki kilka lat temu pokazało niepozorny, sportowy model GSX-R 125 i odpowiednik bez owiewki – GSX-S 125. Wspólny mianownik dla obydwu motocykli to świetne właściwości jezdne (piszę z doświadczenia). Nie jest to może najpopularniejszy motocykl 125, ale na pewno jeden z lepszych.

  • Największy plus: Świetnie się prowadzi.
  • Największy minus: Wygląd nie każdemu przypadnie do gustu.

#3 KTM 125 Duke

Modele 125 KTM-a były jednymi z pierwszych tworzonych we współpracy z wyżej wymienionym, hinduskim Bajaj. Dzięki temu KTM przypieczętował swoją pozycję jako największy europejski producent motocykli. KTM 125 Duke oraz odpowiednik z Husqvarny, to połączenie świetnego wyglądu, dobrych osiągów oraz bogatego wyposażenia. Najnowsze wcielenie bez dwóch zdań wyznacza standardy w wyposażeniu i... wysokiej ceny.

  • Największy plus: Bardzo bogate wyposażenie i świetny wygląd.
  • Największy minus: Cena z kosmosu (w dniu pisania tego artykułu to ponad 26 000 zł).

#2 Yamaha MT-125

Kolejny świetny naked bike o ciekawym wyglądzie, czyli Yamaha MT-125 – na sezon 2024 jeszcze lepsza i agresywniejsza. Dla fanów sportowej jazdy Yamaha oferuje także popularny w Polsce model R125, przypominający, chociażby Yamahę R6. O MT można myśleć jako o japońskim odpowiedniku Duke'a, czyli o motocyklu pełnym charakteru. Oczywiście, nic nie jest za darmo – i tutaj, cena może być zaporowa.

  • Największy plus: Rewelacyjny wygląd.
  • Największy minus: Cena!

#1 Honda CB125R


Numer jeden w naszym rankingu, czyli Honda CB125R. Retro wygląd? Jest! Wyświetlacz TFT? Jest!! Bogate wyposażenie? TAK! Honda CB125R spełnia wszystkie wymogi wysokiej jakości, markowego motocykla kategorii 125. A do tego jest o kilka tysięcy tańsza od Yamahy czy KTM-a. Nie bez przyczyny CB125R często widuje się na drogach.

  • Największy plus: Stosunek ceny do jakości.
  • Największy minus: Brak!

BONUS: Honda CB125F

Jeśli mówimy o nowych motocyklach, ciężko nie wspomnieć o Hondzie CB125F (proszę nie mylić z modelem kończącym się na literę „R”). To bardzo prosty motocykl, z chłodzonym powietrzem silnikiem, przestarzałe wyglądającym tylnym zawieszeniem i bębnowym hamulcem z tyłu. Tylko co z tego, jeśli nowa CB125F kosztuje nieco ponad 10 000 zł i od lat wykorzystywana jest do transportowania milionów Azjatów z punktu A do B.


Zakup używanego motocykla 125. Na co zwrócić uwagę?

Jeśli nie masz doświadczenia w kupowaniu używanych motocykli i nie wiesz, na co zwrócić uwagę, najlepiej zabierz na oględziny ze sobą mechanika. Żaden internetowy poradnik i forumowy wpis nie zastąpi osoby z wieloletnim doświadczeniem.

W przypadku używanych motocykli 125 zakup nie jest przesadnie ryzykowny – jednoślady te nie są eksploatowane w trudnych warunkach i co do zasady nie są bardzo skomplikowane.

  • Zwróć uwagę na ogólny stan techniczny pojazdu. Rysy, wgniotki i wyciągnięty łańcuch mogą sugerować, że właściciel nie inwestował w odpowiedni, terminowy serwis.
  • Sprawdź opony, klocki hamulcowe i układ napędowy. Wymiana wszystkich trzech może być kosztowna.
  • Numer VIN koniecznie musi zgadzać się z danymi w dowodzie rejestracyjnym. Unikaj pojazdów niepewnego pochodzenia, najlepiej wybierać w motocyklach używanych z polskiej dystrybucji.

Ranking używanych motocykli 125

Poniższe propozycje celowo nie są rozpisane w określonej kolejności. Każdy wybór markowego pojazdu klasy 125 będzie dobry. Kieruj się stanem motocykla i jego historią, nie marką czy kolorem.

Wszystkie powyższe, tylko używane...

Większość modeli wymienionych na naszej liście nowych motocykli 125 dostępnych jest na rynku wtórnym. Oczywiście, kolejne generacje pojazdów znacząco się zmieniają, więc warto poczytać o danym modelu (np. o tym, że pierwsze generacje KTM 125 Duke nie posiadały dużego, kolorowego wyświetlacza).


Yamaha YBR125 lub Honda CB125F

Jeszcze kilka lat temu na modelu YBR125 można było podchodzić do egzaminu na prawo jazdy. Był to bardzo popularny model w polskich szkołach jazdy i WORD-ach. Yamaha YBR125 to, tak samo jak Honda CB125F, produkt dedykowany rynkom azjatyckim. I to dobrze!

Jeśli sprzęt jest w stanie poradzić sobie z codziennymi dojazdami do pracy w malezyjskiej metropolii, bez problemu poradzi sobie na Mazowszu. Obydwa motocykle posiadają proste, chłodzone powietrzem jednostki napędowe, niedrogi osprzęt i typowy dla tego segmentu, mało atrakcyjny wygląd.


KTM 125 Duke – pierwsza generacja

Obok modelu 390 Duke, 125 Duke był pierwszym motocykle budowanym we współpracy z hinduskim Bajaj. I to widać, na każdym kroku. Ale... używany model KTM 125 Duke kupisz w cenie poniżej 10 000 zł (w dniu pisania tego poradnika).

W tym budżecie dostajesz markowy, nieźle wyglądający motocykl 125 z dobrymi hamulcami, zawieszeniem i lepszymi osiągami niż wyżej wymienione YBR/CBF. Duke 125 znany jest na polskim rynku, nie powinno być problemów z dostępnością części zamiennych i znalezieniem dobrego serwisu.


źródło: archiwum własne autora



Najlepsza 125 na rynku to...

Wracamy do założeń z początku naszego artykułu, czyli odpowiedzi na trzy najważniejsze pytania. Postanowiłem odpowiedzieć na nie samodzielnie, bo tak się składa, że szukam pojazdu do jeżdżenia po mieście.

  • Za ile? Do 10 000 zł, mam strój.
  • Po co? Do tanich dojazdów do biura i zgarniania dzieci ze szkoły w lecie.
  • Czy potrafisz jeździć? Tak.

Moją najlepszą 125 na rynku byłaby skuter Honda PCX 125. Twoja odpowiedź może być zupełnie inna!

W moim wypadku wybrałbym niedrogi, markowy skuter. Mam dobre doświadczenia z Hondą PCX (ten sprzęt pali poniżej 2 L / 100 km i ogólnie rzecz biorąc jest nie do zajechania), więc w ciemną znalazłbym jakąś z przyzwoitym przebiegiem na portalach aukcyjnych.

Osobiście za najlepszą 125-kę na rynku uważam Hondę CB125R. Jest to jednak nowy, dość drogi model, który nie każdemu musi przypaść do gustu.


Kask na motocykl 125 oraz inne elementy odzieży

Jeśli nie masz żadnego elementu odzieży, to przede wszystkim musisz kupić dobrej jakości kask motocyklowy. Kaski motocyklowe posiadają homologację ECE 22.06, a informację o homologacji znajdziesz na pasku od zapięcia kasku lub naklejce na jego skorupie.

Kask powinien być przede wszystkim:

  • dobrze dopasowany,
  • zawsze zapięty,
  • dobrany do typu motocykla.

Przydałyby się też buty motocyklowe i wygodna kurtka motocyklowa. Jednoczęściowy kombinezon motocyklowy raczej nie jest Ci potrzebny, chyba że planujesz od razu wyjechać na tor. Gotowy zestaw dla motocyklisty 125:

Do tego dobierz rękawice oraz motocyklowe jeansy i jesteś gotowy/a do jazdy!


Rękawice turystyczne IXON MIG 2 kolor czarny
IXON
Rękawice turystyczne IXON MIG 2 kolor czarny
S    M    L    XL    2XL    3XL 
(0)
Spodnie jeans OXFORD ORIGINAL APPROVED AA STRAIGHT 32
OXFORD
Spodnie jeans OXFORD ORIGINAL APPROVED AA STRAIGHT 32" kolor granatowy
30    32    34    36    38    40    42    44 
(0)
Intercom INTERPHONE U-COM 3 komplet na 2 kaski
INTERPHONE
Intercom INTERPHONE U-COM 3 komplet na 2 kaski
(0)




Formalności, o których musisz pamiętać

Aby możliwa była rejestracja nowego motocykla, musisz skompletować zestaw niezbędnych dokumentów. Potrzebować będziesz:

  • oryginalnego dowodu własności pojazdu, a więc umowy zakupu,
  • polisy OC,
  • tablic rejestracyjnych,
  • dotychczasowego dowodu rejestracyjnego pojazdu,
  • swojego dowodu osobistego.

Rejestracja motocykla odbywa się w dziale komunikacji, który w zależności od miasta może znajdować się w innym urzędzie, np. w Starostwie lub Urzędzie Gminy. Należy więc wcześniej sprawdzić, gdzie powinniśmy się udać z kompletem dokumentów.

logo

Czy motocykl 125 to dobry pomysł?

Dość przewrotnie, ale odpowiedź na to pytanie zostawiam na sam koniec. Moim zdaniem, po ponad 25. latach przejeżdżanych na każdej możliwej pojemności i na każdym możliwym typie motocykla, nie ma nic lepszego od motocykli 125.

To niedrogie, bezproblemowe rozwiązanie na start, które wrzuci uśmiech na twarz największego sceptyka jednośladów. Dzięki udostępnieniu 125-ek na prawo jazdy kategorii B, praktycznie nie ma przeszkód żeby taki pojazd stanął w Twoim garażu.

Jeśli szukasz odzieży motocyklowej, części zamiennych i porad – pamiętaj, że wszystko to znajdziesz w internetowym sklepie Inter Motors.


Motocykle 125 – najczęściej zadawane pytania

Jakie prawo jazdy na motocykl 125?

Motocyklem spełniającym wymogi kategorii 125, czyli takim posiadającym nie więcej niż 125 cm3 pojemności i moc nie przekraczającą 11 kW, możesz legalnie poruszać się posiadając prawo jazdy A1 (od 16 roku życia), A2 lub A. Od 2014 roku motocyklami i skuterami 125 mogą jeździć także posiadacze samochodowego prawa jazdy kategorii B, pod warunkiem posiadania go od minimum 3. lat.

Lepszy nowy czy używany motocykl 125?

Wszystko zależy od Twoich potrzeb i budżetu. Na rynku możesz kupić bardzo tanie, nowe, pojazdy produkcji chińskiej, które w ostatnich latach prezentują przyzwoitą jakość. W podobnych pieniądzach dostaniesz używany motocykl japoński, z reguły lepiej wyposażony i precyzyjnie wykończony.

W przypadku motocykli 125 ryzyko zakupu wadliwego pojazdu używanego jest niższe, ponieważ jednoślady te nie są kupowane do terroryzowania sąsiadów po nocach czy pobijania rekordów lokalnych torów.

Osobiście, dysponując budżetem w okolicach 10 000 zł, szukałbym japońskiego lub europejskiego motocykla używanego.

Jak nauczyć się jeździć na 125?

Zacznij od kupienia kilku godzin w dobrej, renomowanej szkole jazdy. Najlepiej poszukaj takiej, która głównie zajmuje się motocyklami, a nie jest przybudówką do szkoły samochodowej. Powiedz wprost, że planujesz zakup 125 i chcesz nauczyć się podstaw. Dzięki temu będziesz czuć się dużo bezpieczniej i pewniej, gdy wsiądziesz już na swój motocykl.

logo



Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.