Dowód zakupu
Najważniejszym dokumentem jest ten poświadczający nasze prawo własności świeżo zakupionego motocykla. W przypadku maszyny nowej lub kupionej w komisie będzie to najczęściej faktura, a w przypadku motocykla używanego od prywatnego właściciela - umowa kupna-sprzedaży. Zawsze konieczne jest upewnienie się, że wszystkie zawarte w tych dokumentach dane są zgodne ze stanem faktycznym. Łatwo jest pomylić się zwłaszcza w długich ciągach cyfr, np. w numerze VIN, dlatego rubryki umowy powinny być wypełniane z największą starannością. Umowę sporządzamy zawsze w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach - sprzedający będzie jej potrzebował do wyrejestrowania motocykla w swoim wydziale komunikacji. Wpisana do niej cena zakupu powinna być zgodna z rzeczywistością. Od tej wartości naliczany jest później podatek, który musimy zapłacić i nie warto oszukiwać. Urzędnicy posiadają powszechnie obowiązujące cenniki poszczególnych modeli z danych roczników i w przypadku wątpliwości i tak użyją swoich kwot.W przypadku używanego motocykla z salonu lub komisu często zdarza się, że firmy te przejęły pojazd od poprzedniego właściciela, ale jeszcze nie zarejestrowały go na swoją działalność. Motocykle bywają również wykupywane z leasingu. W takich przypadkach powinniśmy zażądać wszystkich umów dokumentujących proces zmian prawnych właścicieli pojazdu. Koniecznie muszą to być oryginały lub kopie potwierdzone notarialnie. Inaczej czeka nas seria wizyt w wydziale komunikacji i poszukiwania poprzednich właścicieli na własną rękę.
Najmniej problemów sprawia zakup nowego motocykla w salonie. Od jakiegoś czasu możliwe jest podpisanie pełnomocnictwa i pozostawienie wszystkich działań związanych z rejestracją i ubezpieczeniem pracownikom salonu. Odbieramy wtedy gotowy do jazdy motocykl i możemy ruszać w drogę.
Karta pojazdu
Kolejnym bardzo ważnym dokumentem, który powinniśmy otrzymać przy zakupie motocykla jest karta pojazdu. Dla nowych maszyn wystawia ją importer, a później jest przekazywana wszystkim kolejnym właścicielom. Dokument w formie książeczki zawiera informacje o całej historii pojazdu - zmiany właścicieli, zajęcia bankowe oraz inne. Należy więc być bardzo ostrożnym, jeśli sprzedawca twierdzi, że zagubił kartę pojazdu. Wyrobienie wtórnika jest czasochłonne, może również okazać się, że motocykl ma innych współwłaścicieli lub został zajęty przez bank lub komornika.Deklaracja PCC-3 - podatek od czynności cywilnoprawnych
Jeśli kupiliśmy motocykl używany na umowę kupna-sprzedaży, droższy niż 1000 zł, konieczne jest opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% kwoty zakupu pojazdu. Przyjęło się, że podatek ten opłaca kupujący, natomiast nie jest to sztywny wymóg prawny i można umówić się inaczej. Na zapłacenie go mamy tylko 14 dni od daty zawarcia umowy, dlatego powinna to być pierwsza czynność po zakupie używanego motocykla. W swoim urzędzie skarbowym wypełniamy druk PCC-3 i wnosimy stosowną opłatę.Motocykle kupione w salonie lub komisie na fakturę zwolnione są z tej opłaty. W takich przypadkach płacimy podatek VAT przy zakupie.
Dokumenty potrzebne do rejestracji
Kiedy mamy już umowę (lub fakturę zakupu), kartę pojazdu i zaświadczenie z urzędu skarbowego, w przypadku maszyn używanych potrzebujemy jeszcze dotychczasowego dowodu rejestracyjnego oraz potwierdzenia ubezpieczenia OC. Zabieramy dodatkowo dowód osobisty i udajemy się do wydziału komunikacji właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Jeśli motocykl był zarejestrowany w tym samym powiecie, nie ma potrzeby wymiany tablicy i za cały proces zapłacimy 81 zł. Jeśli potrzebna jest nowa tablica, koszty wzrastają do 121,5 zł (120 zł za rejestrację + 1,50 zł opłaty ewidencyjnej). Jeśli komplet zebranych przez nas dokumentów nie budzi wątpliwości urzędników, otrzymamy najpierw tymczasowy dowód rejestracyjny, a po 2-4 tygodniach stały.Ubezpieczenie
Kupując używany motocykl, który ma jeszcze ważną obowiązkową polisę OC, powinniśmy skontaktować się z ubezpieczycielem i poinformować o zmianie właściciela. Może się zdarzyć, że po analizie w zakładzie ubezpieczeniowym, stawka zostanie zmieniona i trzeba będzie dopłacić różnicę za pozostały okres ubezpieczenia. Muszą się z tym liczyć zwłaszcza młodzi kierowcy, którzy nie posiadają żadnych zniżek.W przypadku nowych motocykli z salonu istnieje zazwyczaj możliwość zakupu pakietu ubezpieczeń bezpośrednio u sprzedawcy. Warto wtedy zainwestować w pełną polisę AC/OC, która może być bardzo przydatna niedoświadczonym motocyklistom, a z nowym pojazdem może być dostępna w bardzo dobrej cenie.