Data publikacji: 2023-02-10

Kiedy wymienić filtr powietrza w motocyklu, jak o niego dbać?

Filtr powietrza w motocyklu to ważny element układu dolotowego. Odpowiada za zatrzymywanie nieczystości, które mogłyby dostać się do silnika. Kiedy go wymienić i jak o niego dbać?


Filtr powietrza to element układu ssącego, który jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, jakie normalnie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować niemałe spustoszenie. Jest to również część podlegająca okresowemu serwisowi i wymianie, ponieważ w końcu każdy filtr może ulec zapchaniu.

  • Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle ważny element motocykla. Jest odpowiedzialny za czystość powietrza dostarczanego do komory spalania w silniku.
  • Lekceważenie filtra powietrza przy okresowych przeglądach może doprowadzić do spadku mocy, wzrostu spalania, a nawet uszkodzenia silnika. Serwis i wymiana filtra są proste i tanie, więc nie warto oszczędzać na tych elementach eksploatacji jednośladu.
  • Nie zawsze warto wymieniać filtr powietrza na sportowy, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Układy dolotowe są fabrycznie obliczone tak, by zapewniać silnikowi optymalną ilość powietrza niezbędną do dynamicznej jazdy.

Pewien znany polski zespół śpiewał, że do tanga trzeba dwojga. Podobnie jest w przypadku działania silnika spalinowego, gdzie do wprawienia tłoków i wału korbowego w ruch są potrzebne paliwo i powietrze. To pierwsze jest dostarczane np. za pomocą wtryskiwaczy, a to drugie – pobierane z zewnątrz przez układ ssący, a następnie podgrzewane i sprężane. Po spotkaniu powietrza, paliwa i iskry dochodzi do wybuchu, który wydziela energię wprawiającą tłok w ruch.

Przyjmuje się, że silnik współczesnego motocykla klasy superbike o pojemności jednego litra może zasysać ok. 108 litrów powietrza na sekundę przy w pełni otwartej przepustnicy. Filtr powietrza w motocyklu to element odpowiadający za to, by powietrze trafiające do silnika było pozbawione zanieczyszczeń takich jak na przykład pyły unoszone z drogi przez inne pojazdy.

Jak sprawdzić, czy filtr powietrza jest do wymiany?

Często motocykliści zastanawiają się, co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu. Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ponieważ najpierw należy ustalić, jaki mamy rodzaj filtra w motocyklu. Wynika to z tego, że filtry gąbkowe można czyścić i następnie smaruje się je specjalnym olejem do filtrów i ponownie montuje w motocyklu. Oczywiście one również mają ograniczoną żywotność, ale zazwyczaj wystarczają na dwa lub trzy takie zabiegi.

Jeżeli filtr jest papierowy, to oczywiście najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest, że należy go wymienić wtedy, kiedy się mocno zabrudzi. Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, a te zazwyczaj są w interwałach co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.

Jak sprawdzić, czy filtr powietrza jest do wymiany?

Najczęstsze objawy nadmiernie zużytego filtra paliwa to spadek mocy i wzrost spalania. Wynika to z tego, że jak do silnika dociera mniej powietrza, to pobiera on więcej paliwa. Przy zapchanym filtrze może też pojawić się nierównomierna praca silnika.

Jaki filtr powietrza do motocykla?

Układ dolotowy to wbrew pozorom skomplikowany element, który składa się z wlotu lub wlotów powietrza, kanałów dolotowych, puszki z filtrem oraz kolektora dolotowego. Żeby motocykl miał odpowiednie osiągi, inżynierowie przeprowadzają mnóstwo testów, które prowadzą do skonstruowania odpowiedniego kształtu układu oraz jego parametrów. Dlatego właśnie między innymi filtr powietrza charakteryzuje się określonymi wymiarami, dzięki którym zapewnia optymalny poziom filtracji i przepuszczalności powietrza.

Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną. Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.

Filtr powietrza ATHENA S410480200001
ATHENA
Filtr powietrza ATHENA S410480200001
(0)
Filtr powietrza ATHENA S410485200032
ATHENA
Filtr powietrza ATHENA S410485200032
(0)
Filtr powietrza ATHENA S410000200004
ATHENA
Filtr powietrza ATHENA S410000200004
(0)




Czy warto kupić sportowy filtr powietrza do motocykla?

Niektórzy właściciele motocykli przy okazji wymiany filtra powietrza zastanawiają się nad wymianą go na sportowy. Za filtry sportowe uchodzą wspomniane wcześniej filtry bawełniane, ponieważ są nie tylko skuteczne w zatrzymywaniu zanieczyszczeń, ale również mają lepszą przepustowość powietrza, więc motocykl może "odetchnąć".

Osobna grupa to filtry stożkowe lub po prostu filtry o większym rozmiarze niż fabryczne. Mogą one wymagać dokonania przeróbek układu dolotowego i tu zaczynają się schody, ponieważ nie zawsze większa powierzchnia filtra musi oznaczać, że moc silnika wzrośnie. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem. Bez tego po prostu motocykl stanie się nieco głośniejszy i uzyska się jedynie efekt psychologiczny podobny do tego występującego przy wymianie tłumika na sportowy.

Jak wymienić filtr powietrza i o niego dbać?

Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów. Zazwyczaj znalezienie takowej to kilkanaście lub kilkadziesiąt minut poszukiwań na forach danej marki, lub w wyszukiwarce internetowej.

Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan. Przy filtrach papierowych konieczna będzie wymiana, a bawełniany wystarczy wyczyścić, ponownie nasączyć olejem do filtrów i zamontować w motocyklu.

Choć filtr powietrza jest elementem, który zazwyczaj ma niewielkie rozmiary, to w żadnym wypadku nie wolno go lekceważyć. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.