Data publikacji: 2024-04-23

Motocykl dla wysokich. Mam ponad 190 cm wzrostu, co kupić?

Jeśli jesteś słusznego wzrostu i szukasz motocykla dla siebie, to świetnie się składa – w naszym poradniku znajdziesz informacje, jak dostosować motocykl do swoich potrzeb i jak poprawić pozycję za kierownicą.


W tym poradniku:

  • Problemy wysokich motocyklistów
  • Motocykl dla wysokich, a trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki
  • Co wysoki motocyklista może zmienić w swojej pozycji?
  • Co wysoki motocyklista może zmienić w motocyklu?
  • Motocykle dla wysokich. Jaki model wybrać?
  • Odzież motocyklowa dla wysokich

Masz 185, 190 a może 195 cm wzrostu i szukasz wygodnego motocykla dopasowanego do swojej budowy ciała. Mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość.

Zła jest taka, że większość motocykli budowana jest pod uśrednionego motocyklistę danego segmentu. Przykładowo, dla motocykli cross / enduro będzie to zawodnik ważący około 75 kg (pod taką wagę robi się seryjny setting zawieszenia).

Dla motocykli szosowych takim standardowym motocyklistą jest osoba o wzroście około 180 cm i wadze około 75-80 kg. Każda motocyklista znacząco poniżej lub powyżej tych wartości może odczuwać dyskomfort.

Dobra wiadomość – większość motocykli możesz mniej lub bardziej dostosować do swoich potrzeb. Dokładnie na tym skupimy się w poradniku, czyli sposobach na dostosowanie motocykla do Twojego wzrostu i modelach, w których najłatwiej to zrobić.

Problemy wysokich motocyklistów

Na liście problemów często wymienianych przez wysokich motocyklistów znajdują się:

  • Mocne ugięcie kolan.
  • Ból między łopatkami z powodu zaokrąglonych pleców.
  • Brak komfortu za kierownicą (mało miejsca)
  • Drętwienie rąk, mocno ugięte ręce.
  • Problem z operowaniem dźwignią zmiany biegów i tylnego hamulca (u osób z dużym rozmiarem buta).

Wszystkie z powyższych problemów da się rozwiązać albo zmianami w motocyklu, albo w technice jazdy. Pamiętaj tylko, że jeśli jesteś naprawdę słusznych rozmiarów, powiedzmy powyżej 195 cm i 120 kg wagi, to zmiany w motocyklu wykraczą ponad zakup wyższej kierownicy. W takiej sytuacji koniecznie zastanów się nad ustawieniem zawieszenia pod swoją budowę ciała.

Motocykl dla wysokich, a trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki

Jeśli popatrzysz na motocykl idealnie od boku i przeciągniesz prostą linię pomiędzy końcówką kierownicy i środkowym punktem siedzenia, pomiędzy środkowym punktem siedzenia i podnóżkami, a na koniec pomiędzy podnóżkami i końcówką kierownicy, to otrzymasz trójkąt.



Czerwony trójkąt ma znaczenie – każda, nawet najmniejsza zmiana, będzie miała ogromny wpływ na Twoją pozycję!

Ten trójkąt nie jest przypadkowy, a zaprojektowany przez inżynierów i różny dla każdego pojazdu. Jak się pewnie domyślasz, będzie zupełnie inny dla motocykla sportowego, a inny dla dużego adventure.



Jeśli nie wpisujesz się swoją budową ciała w trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki, to możesz odczuwać dyskomfort.

Masz dwie opcje:

  1. Zmiana elementów motocykla. Jeśli zastosujesz niższe podnóżki albo podwyższenia kierownicy, to automatycznie dostosujesz trójkąt kierownica-siedzenie-podnóżki do swoich potrzeb. To bardzo popularne i sensowne rozwiązanie. Ma ono jednak swoje konsekwencje, o których za chwilę.
  2. Zmiana swojej pozycji, przyzwyczajeń, techniki jazdy. To mało popularne rozwiązanie, ale w niektórych przypadkach nieduże korekty w pozycji i technice jazdy mogą mieć rewelacyjne efekty.

Co wysoki motocyklista może zmienić w swojej pozycji?

Czy wiesz, jak dobrej klasy trenerzy motocyklowi są w stanie określić w kilka sekund, czy motocyklista posiada poprawną pozycję za sterami, czy nie? Wystarczy popatrzeć na stopy.

Palce skierowane na zewnątrz od motocykla na podnóżku to gwarancja, że motocyklista posiada niepoprawną pozycję za kierownicą i zamiast „trzymać” motocykl nogami, trzyma go rękoma.

logo

To także ważna informacja dla wysokiego motocyklisty. Na każdym motocyklu będziesz mieć mało miejsca, jeśli siedzisz kroczem przy samym zbiorniku. Odsuń się na tyle, żebyś mógł/a ścisnąć kolanami zbiornik paliwa. Stopy powinny być ustawione wzdłuż motocykla.

Problem, jaki rozwiązuje zmiana pozycji:

  • brak miejsca za sterami,
  • drętwienie rąk.

Co wysoki motocyklista może zmienić w motocyklu?

Poniżej wypisaliśmy przykładowe problemy i rozwiązania. Na pewno jest ich więcej, ale koncentrujemy się na najważniejszych.

Kierownica jest za nisko

Jeśli wysokość kierownicy sprawia, że czujesz się niekomfortowo, możesz ją w nieskomplikowany sposób zmienić. Na początek wystarczy ją lekko przekręcić do przodu lub do tyłu i spróbować zmienić ustawienie. Jeśli to nie wystarczy, w zależności od typu motocykla, na rynku znajdziesz sporo riserów (podwyższeń) o różnej wysokości.

logo

Rozwiązanie: Risery.

Konsekwencje (dotyczy motocykli adventure i terenowych): Jeśli przesadzisz z podniesieniem kierownicy, Twoja pozycja na stojąco może ucierpieć.

Kierownica jest za wąska

Jak nietrudno się domyślić, tutaj najłatwiejszym rozwiązaniem będzie zakup szerszej kierownicy. W przypadku kierownicy typu clip-on możesz spróbować rozsunąć końcówki kierownicy nieco na zewnątrz lub wymienić je na akcesoryjne.

logo



Osłona dźwigni hamulca Nylon66 kolor czarny
OXFORD
Osłona dźwigni hamulca Nylon66 kolor czarny
(0)
Manetki OXFORD średnica kierownicy 22mm dł. 120mm Szosa kolor czarny, HotGrips Pro Touring (zintegrowany czujnik temperatury)
OXFORD
Manetki OXFORD średnica kierownicy 22mm dł. 120mm Szosa kolor czarny, HotGrips Pro Touring (zintegrowany czujnik temperatury)
(0)
Kierownica śr. 22mm dł. 810mm kolor czarny (z poprzeczką)
ZAP TECHNIX
Kierownica śr. 22mm dł. 810mm kolor czarny (z poprzeczką)
(0)


Rozwiązanie: Szersza kierownica.

Konsekwencje: Może przeszkadzać w mieście.

Kolana są mocno ugięte

Jeśli kolana masz mocno ugięte, mimo odsunięcia się od zbiornika, to pozostaje tylko podniesienie siedzenia lub obniżenie podnóżków. Łatwiejsze powinno być mimo wszystko kupienie siedzenia z regulacją. Możesz też sprawdzić, czy siedzenie w Twoim motocyklu nie posiada takiej regulacji w standardzie (popularnej w segmencie adventure).

Rozwiązanie: Wyższe siedzenie lub obniżone, regulowane podnóżki.

Konsekwencje: Jeśli podniesiesz siedzenie, to automatycznie kierownica będzie "niżej”.

Motocykle dla wysokich. Jaki model wybrać?

Zanim przejdziemy do poszczególnych modeli, to przede wszystkim warto zwrócić uwagę na określone segmenty, gdzie znajdziesz więcej motocykli przyjaznych wysokim motocyklistom. Będą to przede wszystkim:

  • Motocykle adventure. Duże, wysokie, często seryjnie z możliwością wprowadzania zmian w ergonomii.
  • Cruisery. Jak na chopperze typu Iron 883 raczej się nie odnajdziesz, to wszystkie duże cruisery oferują sporo miejsca za sterami i bardzo wygodną pozycję (dla większych motocyklistów).

Do powyższej listy dodałbym jeszcze motocykle do szybkiej turystyki, takie jak Suzuki Hayabusa, Kawasaki ZZR, GTR czy BMW K1300S oraz starsze motocykle supersportowe (dobrym przykładem będzie Suzuki GSX-R 1000 z okolic lat '10).

Poniższa lista jest bardzo subiektywna i niekoniecznie musi wpisać się w Twoje potrzeby.

#1 BMW R 1200/1250 GS

Największą przewagą dużego GS-a jest ogromna dostępność do akcesoriów i fakt, że to na ogół bardzo wygodny motocykl. Niscy motocykliści zawsze marudzili na GS-a, że jest zbyt wysoki. Dla Ciebie to nie będzie problem i spokojnie możesz pokusić się o podniesienie siedzenia (które jest standardowo regulowane, bez konieczności dodatkowych zakupów).

Nawet jeśli nie interesują Cię klimaty Adventure, GS to rewelacyjny motocykl szosowy. Warto się przejechać i sprawdzić na własnej skórze.

logo

#2 Yamaha FJR 1300

Yamaha FJR 1300 to klasyka gatunku wśród japońskich motocykli turystycznych. FJR-ka ogólnie rzecz biorąc jest duża, a dzięki obszernym siedzeniu bez problemu znajdziesz pozycję za sterami. W tym miejscu mogłoby się znaleźć mniej popularne w Polsce i nieco droższe Kawasaki GTR1400 albo Honda ST1300 PanEuropean.

FJR-ka to na pewno dobry wybór dla osób, które szukają stosunkowo niedrogiego motocykla turystycznego.

logo

#3 Harley-Davidson Street Glide

Zasadniczo wszystkie modele z rodziny Touring Harleya-davidsona będą przyjazne wysokim motocyklistom. Tak samo jak w przypadku BMW, Harley oferuje bardzo dużo akcesoriów pozwalających na dostosowanie motocykla do własnych potrzeb. I tak samo jak w przypadku GS-a, warto się przejechać – Street Glide to zaskakująco przyjemny i wygodny motocykl, na którym poczujesz się jak król szos.

logo

Odzież motocyklowa dla wysokich

Mimo mojej nikczemnej budowy ciała, wzrostu nieprzekraczającego 170 cm i wagi w okolicach 65 kg, myślę, że mamy ten sam problem – dobór odpowiedniej odzieży motocyklowej.

W moim przypadku często odzież skrojona jest na niskiego, korpulentnego faceta, więc rozmiar 46 jest dobry na długość, ale ma zły fason. Znalezienie idealnej kurtki motocyklowej, czy spodni, które nie są zbyt luźne w pasie, w przeszłości graniczyło z cudem (przyznajemy się bez bicia, że czasami rozwiązaniem była odzież dla kobiet…).

Na szczęście obecnie na rynku znajdziesz każdą rozmiarówkę, każdy krój i to w dowolnym segmencie funkcjonalnym i budżecie. W Inter Motors posiadamy stany magazynowe z pełną rozmiarówką.

Przed zakupem, najlepiej:

  • Sprawdź rozmiarówkę danego producenta. Mogą się one znacząco różnić pomiędzy markami.
  • Jeśli podobają Ci się np. dwie kurtki… to zamów obydwie! Tą, która nie będzie pasować, zwrócisz.

Z butami motocyklowymi powinno być dużo łatwiej, ale też warto zmierzyć długość wkładki i szukać rozmiaru po tej wartości. Z drugiej strony, jeśli masz naprawdę duży obwód czaszki, to kasku motocyklowego szukaj wśród producentów oferujących kilka rozmiarów skorup (rozmiar skorupy nie jest równy rozmiarowi kasku).

Kask szczękowy NOLAN N70-2 X 06 CLASSIC N-COM 5 kolor biały/czarny
NOLAN
Kask szczękowy NOLAN N70-2 X 06 CLASSIC N-COM 5 kolor biały/czarny
S    M    L    XL    2XL 
(0)
Spodnie turystyczne ALPINESTARS RAMJET AIR kolor czarny
ALPINESTARS
Spodnie turystyczne ALPINESTARS RAMJET AIR kolor czarny
S    M    L    XL    2XL    3XL    4XL 
(0)
Buty turystyczne WARRIOR 2.0 OXFORD kolor czarny
OXFORD
Buty turystyczne WARRIOR 2.0 OXFORD kolor czarny
40    41    42    43    44    45    46    47 
(0)


Na koniec dnia…

... najlepiej przymierzyć się do motocykla, który przypadł Ci do gustu. Internetowe porady na ten temat niestety nie są kompletne, bo nie biorą pod uwagę Twoich wymogów i budowy ciała.

Oczywiste jest, że inny motocykl będzie idealny dla wysokiej, ale szczupłej modelki lubiącej sportowe jednoślady, a inny dla napakowanego mięśniami dwumetrowca chcącego poczuć American Dream.

Pamiętaj, że odzież motocyklową w każdej rozmiarówce znajdziesz w szerokim asortymencie Inter Motors.

Motocykl dla wysokich – najczęściej zadawane pytania

Czy można dostosować motocykl do wysokiego wzrostu motocyklisty?

Tak. Możesz zmienić wysokość i położenie kierownicy lub samą kierownicę. Dodatkowo, zakup akcesoryjnego, wyższego siedzenia zmniejsza ugięcie kolan. Możesz też pokusić się o niższe podnóżki.

Jakie segmenty mają najwięcej modeli motocykli dla wysokich?

Najwięcej dużych motocykli, w których łatwo regulować wysokość kierownicy, siedzenia czy podnóżków, znajdziesz w segmencie adventure. Dobrym pomysłem będzie też sprawdzenie cruiserów, jeśli lubisz taki klimat.

Który motocykl dla wysokiego motocyklisty będzie najlepszy?

W moim odczuciu BMW R 1200/1250 GS oraz inne duże motocykle adventure. Mimo wszystko wszystko zależy od Twoich preferencji. Na pewno w każdym segmencie znajdziesz coś dla siebie.


Pracuję w branży motocyklowej od 2006 roku, a jeżdżę na motocyklach jeszcze dłużej. Współpracowałem ze wszystkimi mediami motocyklowymi w Polsce, w przeszłości amatorsko ścigałem się w rajdach enduro. W swojej karierze przetestowałem ponad 200 motocykli i jeździłem na 3 kontynentach. Lubię ciężkie, bezsensowne sprzęty, jazdę w trudnych warunkach i wyzwania.