Data publikacji: 2018-02-23

8 propozycji spakowania się na motocyklowy wyjazd

Pakowanie się przed motocyklową podróżą nie jest łatwe. Miejsca jest mało, a rzeczy do zabrania zazwyczaj bardzo dużo. A dodatkowo – z podróży często wracamy z pamiątkami. Oto 8 propozycji w co spakować się na motocyklowy wyjazd.

W co spakować się na motocyklową wyprawę, by zabrać wszystko co niezbędne – to pytanie zadaje sobie każdy, kto planuje dłuższy wyjazd motocyklowy.

Sposobów na spakowanie się w podróż jednośladem jest jednak bardzo dużo. Wszystko zależy od tego, na jak długo i gdzie się wybierasz, jaki masz motocykl i czy podróżujesz sam, czy z pasażerem. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze propozycje bagażów motocyklowych:


Sztywne kufry boczne

To najbezpieczniejszy i najbardziej rozpowszechniony sposób przewożenia motocyklowego bagażu. Sztywne kufry wykonane z twardego tworzywa lub aluminium skutecznie chronią dobytek przed amatorami cudzej własności, zabezpieczają go także przed konsekwencjami upadku. Wadą tego rozwiązania jest znacznie zwiększenie gabarytów motocykla, co poważnie utrudnia jazdę a zatłoczonych ulicach i pogarsza trakcję.


Sztywne sakwy boczne

Rozwiązanie często stosowane przez właścicieli cruiserów, chopperów i klasyków. Wykonane z grubej skóry lub materiału sakwy dość skutecznie chronią zawartość przed złodziejami, nieco gorzej przed deszczem i upadkiem. Mają także zwykle mniejszą niż sztywne kufry pojemność i poszerzają obrys motocykla.


Miękkie sakwy boczne

To tani i dość skuteczny sposób na przewiezienie niezbyt wielkiej liczby niezbędnych rzeczy. Dostępne są zarówno sakwy bezstelażowe, jak i te, do których stelaż jest wymagany. Te pierwsze mają zwykle znacznie mniejszą pojemność od tych drugich. Wadą sakw jest ich niewielka nośność i ograniczona wytrzymałość. Nie są też odporne na złodziei i, podobnie jak kufry, utrudniają przeciskanie się w korku.


Kufer centralny

Sam kufer centralny jest dobrym rozwiązaniem – nie poszerza motocykla, tylko nieznacznie wpływa na jego prowadzenie i daje wygodny dostęp do bagażu. Wada to niewielka nośność (zwykle tylko 5 kg). Przy podróży we dwoje, nie zapewnia też zadowalającej objętości.


Wałek bagażowy

Wodoodporny wałek motocyklowy to dobre rozwiązanie dla motocyklistów podróżujących solo, ponieważ umieszcza się go na siedzeniu pasażera. Zaletą jest spora pojemność (nawet 60 l). Nie ma także dużego wpływu na obrys motocykla, co pozwala na manewrowanie w korkach. Wady – kłopotliwy dostęp do rzeczy schowanych wewnętrz i niestety – brak zabezpieczeń przed złodziejami.


Tankbag i torba na tył

Zestaw tankbag i torba na tył motocykla, podobnie jak wałek, przeznaczony jest dla motocyklistów podróżujących bez pasażera. Pojemność takiego zestawu zbliżona jest do pojemności wałka (łącznie 50-60 l), ale dzięki korzystniejszemu rozkładowi mas i gabarytów, motocykl jest lepiej wyważony, w efekcie czego lepiej się go prowadzi. Zestaw zapewnia też lepszy niż wałek dostęp do bagażu. Niestety, nie daje ochrony przed złodziejami.


Plecak motocyklowy

Dobry plecak motocyklowy, czyli taki, który zapewnia wsparcie ochrony pleców i dobrą aerodynamikę, może być ciekawym sposobem na spakowanie się na krótki wyjazd. Niewątpliwą zaletą plecaka jest możliwość zabierania go wszędzie ze sobą, co w przypadku wałka lub zestawu tankbag plus torba na tył, nie zawsze jest możliwe. Wada to niewielka pojemność bagażowa, która wystarczy najwyżej na weekendowy. Plecak jest także sporym problemem dla pasażera, któremu zabiera dużo miejsca.


Siatka bagażowa

Najtańszy z najtańszych, lecz wciąż dość skuteczny sposób na przewożenie bagażu na motocyklu. Mocowana hakami do elementów motocykla siatka skutecznie przytrzymuje pakunki przy niższych prędkościach. Zaletą, oprócz niskiej ceny, są też niewielkie wymiary. Wady to niestabilność bagażu przy wyższych prędkościach i większych ciężarach, brak zabezpieczenia antykradzieżowego.