Data publikacji: 2024-04-12

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – co musisz wiedzieć. Poradnik

Jak często należy wymieniać olej, w jaki sposób to zrobić, czy przed czy po sezonie, jaki olej do motocykla wybrać? Odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z regularną wymianą oleju w motocyklu.

Olej w silniku motocyklowym jest narażony na ogromne obciążenia. Wysokie temperatury, ciśnienie, oddziaływanie tlenu i spaliny to tylko część czynników. Nawet z filtrem, olej w końcu traci swoje właściwości i należy go wymienić. Regularna wymiana jest niezwykle istotna, a stosowanie wysokiej jakości olejów, jak te dostępne pod marką Elf, przyczynia się do bezawaryjnej pracy silnika naszego motocykla. Zanim przejdziemy do właściwej procedury wymiany, najpierw kilka odpowiedzi na ważne pytania.

Jaki olej do motocykla wybrać?

To temat ożywionej dyskusji zarówno na spotkaniach na żywo, jak i na grupach internetowych. Przydatny może być ranking olejów silnikowych, ale najważniejsza jest instrukcja obsługi naszego motocykla. Tam znajdziemy parametry olejów rekomendowanych dla danego modelu. Kluczowa jest lepkość. Na przykład, motocykle japońskie zazwyczaj korzystają z oleju o lepkości 10W40 (jak ELF MOTO 4 ROAD 10W40), Vespa z oleju 5W40 (jak ELF SCOOTER 4 MAXI CITY 5W40), a klasyczne Moto Guzzi z oleju 10W60 (jak ELF MOTO 4 RACE 10W60). Wszystkie te produkty są dostępne w ofercie marki Elf, a w razie wątpliwości pomocna może być funkcja "dobierz olej". Należy również pamiętać, że do motocykli z mokrym sprzęgłem i wspólnym smarowaniem skrzyni biegów musimy używać olejów dedykowanych do jednośladów. Oleje samochodowe nie są odpowiednie.

Drugą istotną kwestią są specyfikacje jakościowe określone przez producentów silników. Jedną z najpopularniejszych jest specyfikacja JASO, która obejmuje wszystkich japońskich producentów motocykli. Specyfikacja JASO informuje nas nie tylko o jakości oleju pod względem ochrony silnika, ale także o tym, czy olej zawiera dodatki do mokrych sprzęgieł. Na przykład, JASO MB oznacza brak dodatków do mokrych sprzęgieł, podczas gdy JASO MA1 i MA2 zawierają te dodatki, przy czym MA2 zawiera ich więcej. Informacje o specyfikacji znajdują się na opakowaniach produktów.



Olej silnikowy 4T 5W40 ELF Scooter 4 Maxi City 1l 4T, API SL Syntetyczny
ELF
Olej silnikowy 4T 5W40 ELF Scooter 4 Maxi City 1l 4T, API SL Syntetyczny
(0)
Olej silnikowy 4T 10W60 ELF Moto 4 Race 1l 4T, API SN JASO MA-2 Syntetyczny
ELF
Olej silnikowy 4T 10W60 ELF Moto 4 Race 1l 4T, API SN JASO MA-2 Syntetyczny
(0)
Olej silnikowy 4T 10W40 ELF Moto 4 Road 1l 4T, API SN JASO MA-2 Półsyntetyczny
ELF
Olej silnikowy 4T 10W40 ELF Moto 4 Road 1l 4T, API SN JASO MA-2 Półsyntetyczny
(0)


Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – jak często

Każdy producent motocykla lub skutera określa szczegółowe interwały serwisowe. Zazwyczaj pierwsza wymiana oleju w nowym motocyklu powinna nastąpić po 1000 km. Podczas tego okresu docierania, olej jest nasycony opiłkami, niektóre z nich są na tyle drobne, że mogą ominąć filtr oleju. W dalszym użytkowaniu mogą one przyczynić się do zwiększonego zużycia elementów silnika. Dlatego też przesunięcie pierwszego przeglądu w czasie nie jest wskazane.

Jak często wymieniać olej po okresie docierania? Producent zaleca wymianę oleju w motocyklu co kilka lub kilkanaście tysięcy kilometrów lub raz w roku. Nawet jeśli motocykl stoi nieużywany, olej wewnątrz silnika nadal ulega degradacji. Ulega on utlenieniu, co prowadzi do zmiany jego właściwości. Ponadto wilgoć wewnątrz silnika miesza się z zanieczyszczeniami po spalaniu benzyny, co może prowadzić do powstania szkodliwych kwasów. Dlatego nawet jeśli motocykl przejechał tylko kilkaset kilometrów, należy wymienić olej. Rodzaj oleju, czy to syntetyczny czy mineralny, nie ma tu znaczenia.

Jeśli motocykl jest eksploatowany w trudnych warunkach, wymiana oleju powinna odbywać się jeszcze częściej. Dlatego jeśli motocykl jest używany na torze lub na krótkich dystansach z dużym obciążeniem, nie czekaj na okres wymiany zalecany przez producenta.

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – przed czy po sezonie

Przed zimą czy po zimie, oto jest pytanie! Mamy dwie szkoły myślenia, ale tylko jedna jest właściwa - przed zimą. Stary olej może zawierać wiele zanieczyszczeń, w tym siarkę, wodę i inne substancje szkodliwe dla metalu. Ponadto cząstki stałe mogą osadzać się na dnie misy olejowej.

To zdecydowanie lepsza strategia niż pozostawienie starego oleju, który jest pełen szkodliwych substancji. Warto również pamiętać, że olej w silniku nie straci swoich właściwości przez kilka miesięcy zimy, zwłaszcza jeśli motocykl nie będzie używany. Poza tym, serwis przed sezonem jest dla nas wygodniejszy i często korzystniejszy finansowo. Po zimie nie musimy stać w kolejce do warsztatu, a cena serwisu poza sezonem może być niższa, a czasem nawet obejmować bezpłatny transport, którego koszt w sezonie może przekroczyć 100 złotych.

Gdzie wylać używany olej – co zrobić z przepracowanym olejem?

Jeśli wymieniamy olej i filtr we własnym garażu, nie możemy zapomnieć o jego odpowiedniej utylizacji. Możemy udać się do specjalnego punktu utylizacji lub do dowolnego warsztatu samochodowego lub motocyklowego. Nie powinno być problemu z pozbyciem się zużytego oleju i filtra - większość właścicieli firm zgodzi się na ich przyjęcie.

Wymiana oleju silnikowego Elf w motocyklu – na ciepłym czy zimnym silniku

Wielu ludzi zastanawia się, czy olej należy wymieniać na ciepłym czy zimnym silniku? Większość producentów zaleca rozgrzanie silnika. Jest to uzasadnione - cząstki stałe zgromadzone na dnie misy olejowej są łatwiejsze do usunięcia w ciepłym i "płynnym" oleju.

Należy jednak uważać na gorące elementy układu wydechowego, ponieważ łatwo można się poparzyć. Dobrym pomysłem jest odkręcenie korka spustowego na rozgrzanym silniku, a następnie spokojne przystąpienie do demontażu owiewek lub filtra oleju. Z tym ostatnim możemy poczekać chwilę, aby uniknąć oparzeń rąk od gorącego wydechu naszego motocykla.



Wymiana oleju Elf w silniku motocykla – krok po kroku, jak to zrobić?

Jak wymienić olej w motocyklu, aby wykonać tę czynność prawidłowo? W teorii, jest to dość proste!

  • Odkręcamy korek od spodu silnika, a następnie filtr oleju.
  • Wskazane jest również odkręcenie korka wlewowego lub bagnetu do kontroli poziomu oleju, co ułatwi jego spływanie dzięki odpowietrzeniu układu.
  • Następnie instalujemy nowy filtr, zakręcamy korek i dolewamy olej.
  • Brzmi łatwo, prawda?

Jednak w praktyce może być nieco inaczej. Wiele motocykli ma owiewki, osłony i inne elementy, które utrudniają dostęp do filtra i korka spustowego. Ponadto po opróżnieniu oleju i demontażu filtra wszystko musi być dokładnie oczyszczone. Przyda się tutaj szmatka i benzyna ekstrakcyjna lub rozpuszczalnik do czyszczenia hamulców.

Montaż musi również być wykonany starannie:

  • Uszczelkę filtra należy delikatnie posmarować olejem,
  • Filtr należy dokręcić zgodnie z zaleceniami producenta (zazwyczaj około 20 Nm).
  • Zastosowanie siły „na oko” może okazać się nieprecyzyjne, więc konieczne jest użycie odpowiedniego klucza.
  • Niektóre motocykle posiadają wkład filtra oleju, który zazwyczaj jest umieszczony pod pokrywą uszczelnianą gumowym pierścieniem uszczelniającym. Wskazane jest posiadanie zapasowego pierścienia uszczelniającego.
  • To samo dotyczy podkładki pod korkiem spustowym. W przypadku jej uszkodzenia konieczna jest wymiana na nową. Za każdym razem!

Ostatnim etapem wymiany oleju w motocyklu jest dolewanie odpowiedniej ilości oleju i uruchomienie silnika.

  • Silnik powinien pracować przez co najmniej kilkadziesiąt sekund.
  • Upewnijmy się, że kontrolka ciśnienia oleju zgasła.
  • Spod korka i filtra nie ma żadnych niepokojących wycieków.
  • W niektórych konstrukcjach (np. te z suchą miską olejową) konieczne jest nagrzanie silnika do temperatury roboczej.

Procedura sprawdzania poziomu jest szczegółowo opisana w instrukcji każdego motocykla. Po dokonaniu kontroli uzupełniamy olej do uzyskania odpowiedniego poziomu. Instrukcje dotyczące tej operacji są zwykle krok po kroku, z uwzględnieniem specyfikacji danego modelu. Jeśli wykonanie tej czynności jest zbyt trudne lub po prostu nie mamy odpowiedniego miejsca ani narzędzi, lepiej udać się do warsztatu. Ile w serwisie kosztuje wymiana oleju w motocyklu? Zazwyczaj kilkadziesiąt złotych, chyba że zdecydujemy się na pełen przegląd. W takim przypadku koszt może sięgnąć kilkuset złotych.

Wymiana oleju w motocyklu z ELF

Jak widać, nawet tak prosta czynność, jak wymiana oleju, wymaga uwzględnienia wielu detali, które często pozostają niezauważone. Podsumowując - należy wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta lub co roku, używać tylko najlepszych produktów smarowych (takich jak Elf), postępować zgodnie z instrukcją obsługi naszego pojazdu i dbać o środowisko, pamiętając o właściwej utylizacji zużytego oleju. Gdzie kupić oleje ELF? Pełną dostępność znajdziesz w sieci motocyklowych sklepów stacjonarnych Inter Motors oraz w motocyklowym sklepie internetowym intermotors.pl.